Παρασκευή 30 Μαρτίου 2007

Τα βιοκαύσιμα δεν είναι αθώα

Οδηγούν σε καταστροφή δασών - Επιζήμια για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

The Guardian

http://news.kathimerini.gr/, 29/03/2007

Κάποτε ήταν θέμα καλών προθέσεων, που τελικά ναυάγησαν. Σήμερα, πρόκειται για καθαρή απάτη. Οι κυβερνήσεις που χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα για να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου γνωρίζουν προ καιρού ότι αυτά μάλλον βλάπτουν παρά ωφελούν. Στη θεωρία, τα καύσιμα προερχόμενα από φυτά μειώνουν την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται από αυτοκίνητα και φορτηγά. Ενθαρρύνοντας τις πετρελαιοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα, οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας ισχυρίζονται ότι ωφελούν το περιβάλλον.

Φοροαπαλλαγές

Στο πλαίσιο της εκστρατείας το βρετανικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι παρατείνονται οι φοροαπαλλαγές για τα βιοκαύσιμα έως το 2010. Επιπλέον, από τον επόμενο χρόνο, όλοι οι προμηθευτές θα πρέπει να βεβαιώνονται ότι το 2,5% των καυσίμων που πωλούν παράγεται από φυτά -και αν όχι, να πληρώνουν πρόστιμο. Εως το 2050, η κυβέρνηση ελπίζει ότι το 33% των βρετανικών καυσίμων θα προέρχεται από καλλιέργειες. Τον περασμένο μήνα, ο Τζορτζ Μπους ανακοίνωσε ότι θα πενταπλασιάσει την ποσότητα των αμερικανικών βιοκαυσίμων και ότι μέχρι το 2017 θα χρησιμοποιούνται για το 24% των εθνικών μεταφορών.

Συνεπώς, ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα με αυτά τα προγράμματα; Απλώς, ότι οδηγούν στον όλεθρο. Το 2004 είχα προειδοποιήσει ότι τα βιοκαύσιμα θα παρασύρουν τα αυτοκίνητα και τους ανθρώπους σ’ έναν σκληρό ανταγωνισμό για την τροφή. Και οι άνθρωποι είναι βέβαιο ότι θα χάσουν: όσοι έχουν την πολυτέλεια να οδηγούν είναι πλουσιότεροι από εκείνους που απειλούνται από την πείνα. Θα προκαλέσουν επίσης την καταστροφή των τροπικών δασών και άλλων σημαντικών οικοσυστημάτων. Μου είπαν τότε ότι οι ισχυρισμοί μου είναι γελοίοι, απίθανοι. Από μία άποψη, ναι, έσφαλα. Νόμιζα ότι αυτές οι επιπτώσεις θα φανούν ύστερα από χρόνια, αλλά συμβαίνουν ήδη...

Από τις αρχές του περασμένου χρόνου, η τιμή του καλαμποκιού έχει διπλασιαστεί. Η τιμή του σιταριού επίσης είναι η υψηλότερη της δεκαετίας, ενώ τα παγκόσμια αποθέματα έχουν αγγίξει το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 25ετίας. Ηδη έχουν ξεσπάσει ταραχές για τα τρόφιμα στο Μεξικό και οι πληροφορίες φέρουν τους φτωχούς ανά τον κόσμο να υφίστανται επιπλέον στερήσεις. Το αμερικανικό υπουργείο Γεωργίας προειδοποιεί ότι «σε περίπτωση ξηρασίας ή πολύ φτωχής σοδειάς θα αντιμετωπίσουμε αστάθεια ανάλογη εκείνης της δεκαετίας του ’70». Σύμφωνα με την αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ, ο βασικός λόγος είναι η αυξημένη ζήτηση για αιθανόλη, καύσιμο που μπορεί να παραχθεί από καλαμπόκι και σιτάρι. Οι αγρότες ναι μεν θα ανταποκριθούν στις καλύτερες τιμές καλλιεργώντας περισσότερο, αλλά δεν είναι σαφές ότι μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση. Ακόμη κι αν το καταφέρουν, θα το κάνουν οργώνοντας παρθένα γη.

Χάνονται τροπικά δάση

Σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ, το 98% των τροπικών δασών της Ινδονησίας θα καταστραφεί έως το 2022. Πριν από πέντε χρόνια, οι ίδιες υπηρεσίες προέβλεπαν ότι η καταστροφή θα επέλθει το 2032. Αλλά υπολόγιζαν χωρίς την παραγωγή φοινικέλαιου για βιοκαύσιμα με προορισμό την ευρωπαϊκή αγορά. Καθώς τα δάση καίγονται, μετατρέπονται σε διοξείδιο του άνθρακα. Κάθε τόνος φοινικόδενδρου παράγει 33 τόνους αερίων ή δεκαπλάσια ποσότητα μόλυνσης από αυτήν που παράγει το πετρέλαιο. Ο αντίκτυπος είναι αισθητός σε ολόκληρο τον κόσμο. Στη Βραζιλία, οι παραγωγοί ζάχαρης μετακινούνται προς νέες παρθένες εκτάσεις, ενώ οι παραγωγοί σόγιας σαρώνουν τα τροπικά δάση του Αμαζονίου. Μετά την υπογραφή της συμφωνίας για τα βιοκαύσιμα μεταξύ των προέδρων Μπους και Λούλα, η κατάσταση ενδέχεται να επιδεινωθεί αισθητά. Οι πληθυσμοί της Νότιας Αμερικής, της Ασίας και της Αφρικής έχουν ήδη αρχίσει να διαμαρτύρονται για την εισβολή των παραγωγών βιοκαυσίμων στη γη τους. Αίτηση που υπογράφουν συνολικά 250 οργανώσεις καλεί τις κυβερνήσεις να σταματήσουν την καταστροφή. Ενθαρρυμένοι, όμως, από την κυβερνητική πολιτική, οι παραγωγοί έχουν κάνει τεράστιες επενδύσεις στον τομέα. Για να τους σταματήσεις χρειάζεται μάχη. Και η μάχη πρέπει να δοθεί.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_1_29/03/2007_221148

Τρίτη 27 Μαρτίου 2007

Ατμοσφαιρική Ρύπανση και το Petroleum Coke

Ατμοσφαιρική Ρύπανση και το Petroleum Coke ως Καύσιμο για τη Βιομηχανία

Φύση, σύσταση και χρήση του pet-coke --Νομοθετικό Πλαίσιο --Ιστορικό--Σχολιασμός του Ν.Π και των ενεργειών των εμπλεκομένων--Προτάσεις δράσεων
Επιμέλεια: Νίκος Λαρίσης
ΛΑΡΙΣΑ Απρίλιος 2005

1.ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το πρόβλημα της χρήσης του pet coke σαν καύσιμο για την βιομηχανία δεν πρέπει να το δούμε μόνο του παρά στο πλαίσιο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης της ευρύτερης αστικής περιοχής της Λάρισας και όχι με διάθεση δαιμονοποίησης του αλλά με ρεαλισμό και με βάση επιβεβαιωμένα στοιχεία , και το ισχύον Νομοθετικό Πλαίσιο.

Στην πόλη μας, όσα στοιχεία έχουν γίνει γνωστά για την αέρια και σωματιδιακή ρύπανση της ατμόσφαιρας της, μας δείχνουν την όχι καλή

ποιότητα της, ειδικά όσον αφορά στην συγκέντρωση μικροσωματιδίων (ΡΜ10). Έτσι η χρήση στερεών καυσίμων και μάλιστα pet coke δεν είναι κάτι που θα βοηθούσε στα πλαίσια μιας συντονισμένης και αποτελεσματικής προσπάθειας για την βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας.

Θα δούμε παρακάτω , την χημική σύνθεση και την φύση του petroleum coke,

Την Νομοθεσία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο και πρόληψη της Ρύπανσης(IPPC) , θα αναδείξουμε τη ουσία του προβλήματος και θα σχολιάσουμε τις ενέργειες των εμπλεκομένων φορέων στην περίπτωσή που εξετάζουμε.

2. PETROLEUM COKE

To pet coke είναι παραπροϊόν της διύλισης του πετρελαίου . Παράγεται κατά την πυρόλυση των υπολειμμάτων της ανατροφοδοσίας και από την απόσταξη των πιο βαριών πετρελαίων. Πρόκειται για ένα υλικό που αποτελείται κυρίως από άνθρακα και η σύνθεσή του ποικίλει ανάλογα με την ποιότητα του πετρελαίου από το οποίο προήλθε. Η τυπική του σύσταση παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα.

Στοιχειακή σύνθεση % κ.β.


Άνθρακας

75-90

Υδρογόνο

2-2,5

Οξυγόνο

1,3-2,6

Θείο

3,4-8,0

Αζωτο

1,1-1,9



Τέφρα

0,2-4,0

Ιχνοστοιχεία μετάλλων(ppm)


Βανάδιο

140-5000

Νικέλιο

80-510



Περιέχει επίσης εξαερώσιμα υλικά από 2-15% και πολυαρωματικούς υδρογονάνθρακες που δίνονται στον πίνακα που ακολουθεί.

Πολυαρωματικοί υδρογονάνθρακες ppm


Benzo(a)pyrene

50-175

Benzo(e)pyrene

85-197

Benzo(g,h,i)pyrene

120-439

Benzo(a)anthracene

38-544

Dibenzo(a,h)anthracene

Ίχνη-35

Crysene

126-210

Το pet coke διακινείται κυρίως σε κοκκώδη μορφή και για να χρησιμοποιηθεί θρυμματίζεται ώστε να γίνει λεπτόκοκκο (σκόνη) και χρησιμοποιείται σε μεγάλες ποσότητες κυρίως στην διαδικασία παραγωγής του τσιμέντου, και οι εξευγενισμένες ποιότητες του για την παραγωγή ηλεκτροδίων.

Γιατί pet coke. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Το κυριότερο πλεονέκτημα του είναι η πολύ καλή αναλογία κόστους / θερμογόνου δύναμης. Ως παραπροϊόν μίας παραγωγικής διαδικασίας, που μάλιστα τα τελευταία χρόνια διυλίζει ολοένα και πιο βαριές ποιότητες πετρελαίου με συνέπεια την μεγαλύτερη παραγωγή pet coke, είναι φθηνό καύσιμο. Δεν φορολογείται και η αιτία είναι, απ’ ότι μπορούμε να συμπεράνουμε, ο μεγάλος χρήστης του υλικού, η τσιμεντοβιομηχανία.

Από περιβαλλοντική άποψη προβληματική είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε θείο που με την καύση δημιουργεί διοξείδιο και άλλες ενώσεις του θείου, το Βανάδιο που είναι βαρύ μέταλλο, οι εκπομπές σκόνης πριν ακόμη από την καύση του , μόνο από την μεταφορά αποθήκευση και θρυμματισμό του, οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες.

Το διοξείδιο του θείου είναι ο πρώτος ρύπος που θέτει στόχο ελέγχου η 96/61 Οδηγία της ΕΕ (IPPC) γιατί έχει τοξικές δράσεις (βρογχίτιδα, βροχόσπασμος) ενώ είναι ύποπτο για καρκινογενέσεις. Το Βανάδιο επίσης είναι τοξικό βαρύ μέταλλο και μπορεί να προκαλέσει οξείες και χρόνιες παθήσεις του αναπνευστικού. Οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες που περιέχονται στη σύνθεση του pet coke πρέπει να ελεγχθούν αν διαφεύγουν και με ποία μορφή στο περιβάλλον γιατί αποτελούν από τους πιο επικίνδυνους παράγοντες για την υγεία των πολιτών. Τέλος η αιθάλη πριν την καύση είναι βασική αιτία για χρόνιες βρογχίτιδες , άσθμα και πνευμονοκονίαση.

3. ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

3.1 IPPC-Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές. Στο εισαγωγικό κείμενο της Οδηγίας 96/61 αναφέρεται ότι «οι στόχοι και οι αρχές της κοινοτικής περιβαλλοντικής πολιτικής αποσκοπούν ιδίως στην πρόληψη, τη μείωση και, στο μέτρο του δυνατού, την εξάλειψη της ρύπανσης, με ενέργειες κατά προτεραιότητα στην πηγή, καθώς και στην εξασφάλιση συνετής διαχείρισης των φυσικών πόρων, σύμφωνα με τις βασικές αρχές του ‘ ο ρυπαίνων πληρώνει’ και της πρόληψης» και αποδίδει «προτεραιότητα στην ολοκληρωμένη μείωση της ρύπανσης, ως σημαντικού στοιχείου της εξέλιξης προς πλέον μακροχρόνια ισορροπία μεταξύ, αφενός των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και της κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης και, αφετέρου, των πόρων και της αναγεννητικής δυνατότητας της φύσης».

Η Οδηγία διαμορφώνει ένα πλαίσιο ολοκληρωμένης Πρόληψης και Ελέγχου της Ρύπανσης της Βιομηχανίας που είναι ο Μεγάλος ρυπαντής, με βασική αρχή «να λαμβάνονται όλα τα κατάλληλα προληπτικά μέτρα, ιδίως με τη χρήση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών».

Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές. (ΒΔΤ)

Βέλτιστες. Οι πλέον αποτελεσματικές όσον αφορά την επίτευξη υψηλού γενικού επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος στο σύνολό του.

Διαθέσιμες. Τεχνικές είναι αυτές που έχουν αναπτυχθεί σε κλίμακα που επιτρέπει την εφαρμογή τους εντός του οικείου κλάδου, υπό οικονομικώς και τεχνικώς βιώσιμες συνθήκες, λαμβανομένων υπόψη του κόστους και των πλεονεκτημάτων.

Στο Ελληνικό Κείμενο για την κατάσταση του Κλάδου των μη Μεταλλικών Ορυκτών όπου ανήκουν και οι βιομηχανίες οπτόπλινθων και κεραμικών προτείνεται σαν ΒΔΤ ο έλεγχος και η επιλογή α’ υλών χαμηλής περιεκτικότητας σε φθοριούχες και θειούχες ενώσεις και η επιλογή καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε S ( φυσικό αέριο, LPG, βιομάζα), και μια σειρά μέτρων για το θέμα της αποκονίωσης σε σταθερές πηγές (κλίβανοι όπτησης, εγκαταστάσεις θραύσης/ άλεσης α’ υλών) και αποθήκευσης και μεταφοράς των α’ υλών.

3.2 Ο Ν. 2965/01 (όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3175/93) που υποχρεώνει τις βιομηχανίες και βιοτεχνίες που λειτουργούν εντός των ορίων δήμων, να αντικαταστήσουν τα υγρά καύσιμα που χρησιμοποιούν με φυσικό αέριο σε 1 έτος από την ημερομηνία που μπορεί να τις τροφοδοτήσει το δίκτυο.

3.3 ΚΥΑ 11535/93 και η Εθνική Στρατηγική Καυσίμων. Προσδιορίζει επακριβώς τα είδη καυσίμων που επιτρέπονται στις βιομηχανίες και βιοτεχνίες και αυτά είναι : Ντίζελ, μαζούτ, υγραέριο, φωταέριο και φυσικό αέριο. Δίνει όμως τη δυνατότητα στην επιχείρηση να ζητήσει έγκριση άλλου καυσίμου με υποβολή αίτησης και Τεχνικής Έκθεσης.

4. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ PET COKE ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ


7/6/2001 Η εταιρία TERRA AE άρχισε να καίει στο κεραμουργείο, pet coke που εισήγαγε από την Αλβανία. Αυτή η παράνομη χωρίς άδεια δραστηριότητα συνεχίστηκε μέχρι 31/7/2002

23/7/2001 Εκδίδεται από την Γεν. Δ/νση Περιβ., Δ/νση ΕΑΡΘ τμ. Βιομηχανιών του ΥΠΕΧΩΔΕ η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του Εργοστασίου της ΒΙΟΚΕΡΑΛ όπου αναφέρεται

«Να πραγματοποιηθεί η σταδιακή αντικατάσταση του μαζούτ
από το Φυσικό Αέριο . Προς τούτο να γίνει η σύνδεση των σχετικών εγκαταστάσεων στο υφιστάμενο δίκτυο φυσικού αερίου της περιοχής, ως ακολούθως :

α’ στάδιο: σύνδεση θερμοεστιών των ξηραντηρίων (προθεσμία: Δεκ 2003)

β’ στάδιο: σύνδεση των εστιών καύσης των κλιβάνων όπτησης (προθεσμία: Δεκ 2005)

31/7/2002 Η εταιρία σταματάει την καύση του pet coke
9/12/2002
Yποβλήθηκε από την εταιρία αίτηση για να της επιτραπεί η καύση του pet coke με βάση την ΚΥΑ 11535/93 συνοδευόμενη από Τεχνική Έκθεση.
3/2003 Ολοκληρώνεται από τον ΣΔΟΕ πορισματική αναφορά όπου αναφέρεται ότι η εταιρία χρησιμοποιούσε παρανόμως
pet coke ως καύσιμο και ότι υπήρξε απώλεια δημοσίων εσόδων λόγω μη επιβάρυνσης του με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ύψους 334.262,83 €
29/5/2003 Η ΕΑΡΘ τμ Βιομηχανιών του ΥΠΕΧΩΔΕ απορρίπτει το αίτημα της εταιρίας για χρήση του
pet coke ως καύσιμο ως αντικείμενο στους ισχύοντες περιβαλλοντικούς όρους που προβλέπουν την καύση Φ.Α. και στο Σχέδιο Κειμένου Αναφοράς για τις

Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές στη Βιομηχανία κεραμικών όπου δίνονται σαφείς κατευθύνσεις προς καύσιμα χαμηλού θείου. Επί πλέον αναφέρει η ΕΑΡΘ τμ Βιομηχανιών πως στην Ευρω
παική βιομηχανία παραγωγής τούβλων και κεραμιδιών το 90% της καταναλισκόμενης θερμικής ενέργειας προέρχεται από την χρήση φυσικού αερίου και ότι υπάρχει σαφής πτώση της χρή
σης στερεών καυσίμων κάτω του 4%. Το έγγραφο καταλήγει απορρίπτοντας τη χρήση του
pet coke διότι:

«- πρόκειται για στερεό καύσιμο

- πρόκειται για καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε S (7,6%)

- οδηγεί σε αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (λόγω υψηλών εκπομπών σωματιδίων και διοξειδίου του θείου), η οποία μπορεί να αποφευχθεί, προς το παρόν με τη χρήση του μαζούτ και μελλοντικά με τη χρήση φυσικού αερίου»

25/6/2003 Η ΕΑΡΘ τμ Βιομηχανιών αποστέλλει προς τη Γεν. Δ/νση Ενέργειας του Υπ. Ανάπτυξης έγγραφο με το οποίο ζητά να διευκρινιστεί η πολιτική του σε ότι αφορά τη χρήση φυσικού αερίου σε βιομηχανικές μονάδες που βρίσκονται εγκατεστημένες δίπλα στον κεντρικό αγωγό. Αφορμή ήταν η αίτηση της ΄άλλης κεραμοποιίας της περιοχής για αλλαγή καυσίμου από φυσικό αέριο σε μαζούτ.
Μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί απάντηση στο συγκεκριμμένοΈγγραφο.

30/10/2003 Η επιχείρηση υποβάλλει ξανά αίτημα για χρήση pet coke που επίσης απορρίπτεται.

9/1/2004 Κατατίθεται από την επιχείρηση αίτηση για πιλοτικό πρόγραμμα συναποτέφρωσης κρεαταλεύρων.

10/2/2004 Η ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, γνωμοδοτεί κατ αρχήν θετικά στο αίτημα της συναποτέφρωσης κρεαταλεύρων.

29/7/2004 Η επιχείρηση καταθέτει αίτημα επέκτασης του πιλοτικού προγράμματος, ώστε αυτό να περιλαμβάνει και την καύση του pet coke.

21/9/2004 H EAΡΘ, τμ Βιομηχανιών, εκδίδει απόφαση τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων, βάσει της οποίας επιτρέπεται πιλοτικά η καύση pet coke και κρεαταλεύρων, για χρονικό
διάστημα 1 έτους.

7/1/2005 Η επιχείρηση στέλνει στην ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, τα αποτελέσματα των μετρήσεων που διενεργήθησαν από το πιστοποιημένο εργαστήριο ENCO ΕΠΕ. Τα συγκεκριμένα αποτελέσματα παρουσιάζονται απόλυτα εντός των ορίων.

26/1/2005 Η ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, σε έγγραφό της προς τη Δνση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΧΩΔΕ, διατυπώνει τις απόψεις της επί της αίτησης αναστολής του πιλοτικού προγράμματος που κατατέθηκε από όμορους δήμους. Αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

1. «το πιλοτικό πρόγραμμα είναι μικρής διάρκειας, οπότε
δεν αναμένεται σημαντική επιβάρυνση της περιοχής»

2. «…βρίσκεται σε εξέλιξη η σύνταξη του Κειμένου Αναφοράς για τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές παραγωγής κεραμικών προϊόντων, η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2005. Στην περίπτωση κατά την οποία το pet coke δεν θα συμπεριληφθεί στα επιτρεπόμενα καύσιμα, θα απαγορευτεί η χρήση του σε όλες τις βιομηχανίες του κλάδου των κεραμικών.»

7/2/2005 Η ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, με έγγραφό της ζητά από την εταιρία ENCO ΕΠΕ, η οποία διενήργησε μετρήσεις στην επιχείρηση, πλήρες αντίγραφο της Τεχνικής Έκθεσης σχετικά
με τα αποτελέσματα των μετρήσεων, καθώς αδυνατεί να τις αξιολογήσει βάσει των αποσπασματικών στοιχείων που αποστάλησαν από την επιχείρηση.

8/2/2005 Η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος μετά από έγγραφο του Γεν. Γραμ. ΥΠΕΧΩΔΕ, εκτελεί αυτοψία στις εγκαταστάσεις της «ΒΙΟΚΕΡΑΛ» με σκοπό τον έλεγχο τήρησης των περιβαλλοντικών όρων. Εκδίδεται τεχνική έκθεση προτείνοντας την άμεση εφαρμογή των όρων για τα συστήματα αποκονίωσης αλλά και την τήρηση της νομοθεσίας στη διακίνηση-χρήση του pet coke.

  1. Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, Η ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ

Είναι σαφής η κατεύθυνση που προκύπτει τόσο από την Οδηγία 96/61 και το Σχέδιο Κειμένου Αναφοράς για τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές, όσο και από την Ελληνική Νομοθεσία, για τα προβλήματα ελέγχου της βιομηχανικής ρύπανσης, αν και η χώρα μας είναι ελλειμματική σε οργάνωση υπηρεσιών και τεκμηρίωση. Η δυνατότητα να ξεφύγουμε από την χρήση ‘ βρώμικων καυσίμων ‘ μας δίνεται από την ολοκλήρωση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου και στην χειρότερη των περιπτώσεων την χρήση υγρών καυσίμων που και γι αυτά η τάση είναι να γίνονται και να χρησιμοποιούνται τα καθαρότερα (Ανάμιξη Ντίζελ με οργανικά κλπ).

Τα στερεά καύσιμα που η χρήση τους συνεπάγεται αύξηση των ατμοσφαιρικών ρύπων και ιδιαίτερα των αιρούμενων σωματιδίων βασικό πρόβλημα ρύπανσης για την περιοχή μας.

5.1 Γιατί άλλαξε θέση το ΥΠΕΧΩΔΕ ?

Η αιτιολογία για την έγκριση του πιλοτικού προγράμματος είναι ότι αυτό είναι διερευνητικό των επιπτώσεων στο περιβάλλον και έχει βάση στο Παράρτημα Ι

της Οδηγίας 96/61 όπου αναφέρεται ότι « η παρούσα οδηγία δεν αφορά τις εγκαταστάσεις ή τμήματα εγκαταστάσεων που χρησιμοποιούνται για την έρευνα, την ανάπτυξη και την πειραματική δοκιμή νέων προιόντων και βιομηχανικών μεθόδων». Όμως αν έχει βάση το πιλοτικό πρόγραμμα για την συναποτέφρωση κρεαταλεύρων που αφορά στην ουσία το πρόβλημα της καύσης οργανικών απορριμμάτων, δεν υπάρχει κανένα καινούργιο στοιχείο για την καύση pet coke. H αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν επικαλείται κανένα καινούργιο στοιχείο για να αλλάξει στάση. Μπορεί οποιοσδήποτε να της απαντήσει χρησιμοποιώντας τα δικά της παλιά επιχειρήματα και στοιχεία.

α. Γιατί όμως να εντάξει σε πιλοτικό πρόγραμμα εργοστάσιο που δεν εφάρμοζε, όπως προκύπτει από τα έγγραφα, τη ΜΠΟ και μάλιστα παρανομούσε χρησιμοποιώντας σαν καύσιμο pet coke χωρίς άδεια και εναντίον των εγκεκριμένων Π.Ο.?

Έχουμε κάθε δικαίωμα, συνδυάζοντας και τις δηλώσεις γνωστού Κυβερνητικού στελέχους Υφυπουργού στο Υπουργείο Εργασίας, που δήλωνε ΄ελαφρά τη καρδία΄ ότι το pet coke είναι καλό και φθηνό καύσιμο, να υποθέσουμε ότι είναι πολιτική επιλογή, αν μη τι άλλο.

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες ενώ το πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμόζεται σχετικά με την καύση pet coke, δεν έχει κάν ξεκινήσει η συναποτέφρωση κρεαταλεύρων.

β. Η πιλοτική εφαρμογή της καύσης στηρίχθηκε σε μια Τεχνική Έκθεση της εταιρίας ότι υπάρχει πλήρης απορρόφηση των εκπομπών θείου από το προϊόν

και προσπάθησε να το αποδείξει με εργαστηριακό έλεγχο του προϊόντος για ανίχνευση θειικού ασβεστίου. Όμως ούτε θεωρητικά δεν αποδεικνύεται αυτός ο ισχυρισμός, δηλ της απορρόφησης των θειικών ενώσεων από τα τούβλα.

γ. Ποιος ο στόχος του πιλοτικού προγράμματος τη στιγμή στο κοντινό μέλλον θα έχουν εγκριθεί οι Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές που από το σχέδιό τους δεν προβλέπουν ως καύσιμο το pet coke?

δ. Η χρονική διάρκεια του 1 έτους δημιουργεί πλεονέκτημα για τη συγκεκριμένη επιχείρηση, λόγω μείωση του κόστους, έναντι του ανταγωνισμού που ήδη έχει ζητήσει την αλλαγή καυσίμου από φυσικό αέριο σε μαζούτ.


5.2 Έλλειψη συστημάτων αποκονίωσης

Σε ένα από τους σημαντικότερους ρύπους, όπως είναι τα αιωρούμενα σωματίδια, η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος , παρατηρεί την έλλειψη συστημάτων αντιρρύπανσης στις καπνοδόχους των κλιβάνων όπτησης και των συστημάτων αποκονίωσης στη διαδικασία διαχωρισμού και λειοτρίβησης των α’ υλών και χωμάτων που επιβαρύνουν τον εργασιακό χώρο και τις εκπομπές.


5.3 Το Γενικότερο πρόβλημα . Ατμοσφαιρική ρύπανση της Λάρισας

Η υπόθεση του pet coke είναι η αφορμή για σοβαρή ενασχόλησή μας με το γενικότερο πρόβλημα της ποιότητας του αέρα αντιμετωπίζοντάς το σαν ένα από τους πιο σοβαρούς παράγοντες της ποιότητας ζωής. Δεδομένα στο τμ Περιβάλλοντος της Δνσης Πολεοδομίας της Νομαρχίας Λάρισας δείχνουν μια σημαντική επιβάρυνση της ατμόσφαιρας της πόλης σε ότι αφορά τη συγκέντρωση μικροσωματιδίων (PM10), η συγκέντρωση των οποίων άνω του ορίου των 50 mg/m³ για περίπου 150 ημέρες /έτος.

Μια σοβαρή προσπάθεια για τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την αποτελεσματική παρέμβαση απαιτεί

- Την δημιουργία υποδομών μετρήσεων και έρευνας

- Εργαστηρίων που να εργάζονται με πρόγραμμα και συνεχώς

- Δημιουργία βάσεων δεδομένων που να τροφοδοτούνται με στοιχεία μετρήσεων.

- Ευαισθητοποίηση των συμπολιτών για μεγαλύτερη πίεση

- Συνεργασία με το ΤΕΕ και άλλους φορείς της περιοχής που είναι ευαίσθητοι σε θέματα περιβάλλοντος.

  1. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

· Η χρήση του pet coke ως καυσίμου κρίνεται περιβαλλοντικά επιζήμια, με συνέπειες δύσκολα να εκτιμηθούν σε βάθος χρόνου για τη δημόσια υγεία, ακόμη και υπό καλύτερες συνθήκες διαχείρισης του ίδιου του καυσίμου και των παραγομένων ρύπων.

· Από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, τόσο στην Τεχνική Εκθεση όσο και από τις πρώτες μετρήσεις κατά την διάρκεια του πιλοτικού προγράμματος , δεν τεκμηριώνεται η κατακράτηση ρύπων διοξειδίου του θείου, ενώ δεν μετρώνται οι άλλοι επικίνδυνοι ρύποι (σωματιδιακοί, βαρέα μέταλλα κλπ). Επιπρόσθετα , από την Έκθεση των επιθεωρητών περιβάλλοντος , προκύπτει η μη τήρηση των περιβαλλοντικών όρων που επιβλήθηκαν(κυκλώνες και σακόφιλτρα κατακράτησης σωματιδίων, προδιαγραφές στη μεταφορά, αποθήκευση και τροφοδοσία του καυσίμου).

· Επί πλέον, με την καύση του pet coke επιβαρύνεται μια περιοχή η οποία είναι κοντά σε κατοικημένες περιοχές, η ποιότητα της ατμόσφαιρας της οποίας εμφανίζεται ήδη επιβαρημένη σε σημαντικό βαθμό.

· Το ζητούμενο είναι να υπάρξει μια πιο σαφής διατύπωση της πολιτικής στο θέμα των καυσίμων που να παίρνει υπ’ όψη της όχι μόνο τις διεθνείς δεσμεύσεις (πρωτόκολλο Κιότο), που δεν είναι πανάκεια, αλλά να αναγνωρίζει τους βέλτιστους περιβαλλοντικούς όρους και τον κοινωνικό παράγοντα για να προωθεί πραγματικά τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής. Μια τέτοια πολιτική θα πρέπει να έχει κατεύθυνση και κίνητρα προς την αειφορική ανάπτυξη, με τη χρήση καθαρών καυσίμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να μην αφήνει περιθώρια αποκλίσεων στο όνομα πάσης φύσεως σκοπιμότητες.

· Με την καύση του pet coke δημιουργείται ένα προηγούμενο, που ίσως να ανοίγει το δρόμο γενίκευσης της χρήσης των στερεών καυσίμων και από άλλες βιομηχανίες, στη βάση της ανταγωνιστικότητας. Αν τελικά νομιμοποιηθεί το pet coke σαν καύσιμο τότε πρέπει να ισχύσουν οι αντίστοιχες φορολογήσεις και η εφαρμογή των απαιτούμενων συστημάτων αντιρρύπανσης και ο συνεχής και αξιόπιστος έλεγχος των εκπομπών ρύπων.

· Βασική προυπόθεση για την διασφάλιση οποιασδήποτε επιλογής , είναι ο συνεχής και ουσιαστικός έλεγχος της ρύπανσης .

Σε τροχιά κινητοποιήσεων για το πετ-κοκ

ΕΥΡΕΙΑ ΣΥΣΚΕΨΗ ΦΟΡΕΩΝ ΧΘΕΣ ΣΤΟ Ε.Κ.Λ.

Του Δημήτρη Βάλλα από την 'ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ'

Σε τροχιά μαζικών κινητοποιήσεων βρίσκονται οι φορείς του νομού, με αφορμή την καύση πετ-κοκ από γνωστή βιομηχανία (κεραμοποιία) της περιοχής, στην οποία χορηγήθηκε άδεια από το ΥΠΕΧΩΔΕ για τη χρήση αυτού του καυσίμου για πέντε χρόνια. Το όλο θέμα των κινητοποιήσεων τέθηκε επί τάπητος χθες βράδυ, σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Εργατικό Κέντρο Λάρισας. Στη σύσκεψη έγινε μια σύντομη αναδρομή στην όλη ιστορία της καύσης του πετ-κοκ στο νομό και επισημάνθηκε ότι άμεσα πρέπει να δρομολογηθούν κινητοποιήσεις, με αφετηρία ανοιχτή συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία, στην οποία θα κληθούν όλοι οι φορείς, με κυρίαρχο αίτημα την ακύρωση της άδειας καύσης για το πετ-κοκ. Ακόμη, επισημάνθηκε ότι θα επιδιωχθεί και συνάντηση με τον επίτροπο Περιβάλλοντος της Ε.Ε., κ. Στ. Δήμα, αλλά και με όλους τους ευρωβουλευτές, ώστε το θέμα να τεθεί και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη σύσκεψη διευκρινίστηκε ακόμη ότι το θέμα του πετ-κοκ αναμένεται να απασχολήσει το Νομαρχιακό και Δημοτικό Συμβούλιο τις αμέσως επόμενες ημέρες και αμέσως μετά τις αποφάσεις των Συμβουλίων θα αρχίσουν και οι κινητοποιήσεις. Στη σύσκεψη των φορέων συμμετείχαν ο δήμαρχος Πλατυκάμπου, κ. Αλ. Χονδρονάσιος, ο πρόεδρος του Δ.Σ., κ. Κ. Γιαννούλας, ως εκπρόσωπος του δημάρχου Λάρισας, εκπρόσωποι του Ε.Κ.Λ., της Ομοσπονδίας Γονέων, της Ομάδας Πρωτοβουλίας για τις Κλιματικές Αλλαγές, του Συνδυασμού «Λαρισαίων Πόλις», του Σωματείου Κεραμοποιών, των Θεσσαλών Πολιτών, της ΕΟΑΣΝΛ, των οικοδόμων, της Ενωτικής Πρωτοβουλίας για την Αυτοδιοίκηση, της ΝΕΑΣ, των Επαγγελματοβιοτεχνών κ.ά.

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΟ ΟΜΟΡΦΟΧΩΡΙ

Εν τω μεταξύ, αυτή την Κυριακή (των Βαΐων), μετά τη θεία λειτουργία, οι κάτοικοι στο Ομορφοχώρι θα πραγματοποιήσουν στην πλατεία του χωριού συγκέντρωση διαμαρτυρίας.

ΤΟ Τ.Ε.Ε.

Επισημαίνοντας ότι η κοινή υπουργική απόφαση για χρήση του πετ-κοκ από βιομηχανία της Λάρισας «δεν συνάδει με την ανάγκη πληροφόρησης της κοινής γνώμης, αλλά και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Τ.Ε.Ε.» και πως αυτή «δεν αιτιολογείται σε σχέση με την ύπαρξη των σχετικών ελέγχων και των απαιτούμενων μέτρων», ο πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. - Τμήμα Κ. & Δ. Θεσσαλίας, κ. Ντίνος Διαμάντος, τόνισε χθες σε συνέντευξη Τύπου: «Θεωρούμε επισφαλή για το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον την υιοθέτηση συνέχισης χρήσης και καύσης του πετ-κοκ στην περιφέρειά μας». Ο κ. Διαμάντος επανέφερε στο προσκήνιο κοινή ανακοίνωση που είχε προκύψει πριν ένα χρόνο από σύσκεψη των προέδρων τοπικών φορέων για το πετ-κοκ. Με πρωτοβουλία του Τ.Ε.Ε., στη σχετική συνάντηση μετείχαν, επίσης, οι πρόεδροι, του Επιμελητηρίου κ. Δημ. Γκουντόπουλος, του ΓΕΩΤΕΕ κ. Φ. Γραβάνης, του Οικονομικού Επιμελητηρίου κ. Αιμ. Νταγιάννης και του Ιατρικού Συλλόγου κ. Ντ. Γιαννακόπουλος. Στην κοινή ανακοίνωση αναφέρονταν μεταξύ άλλων: «Το ζήτημα της χρήσης του πετ-κοκ ως καυσίμου από βιομηχανικές μονάδες, αλλά και γενικότερα η χρήση στερεών καυσίμων, έχει άμεση σχέση με την Εθνική Στρατηγική Επιλογή στο θέμα των καυσίμων. Σε ό,τι αφορά στο Εθνικό Θεσμικό Πλαίσιο, υπάρχει η ΚΥΑ 11535/93, όπου προσδιορίζονται με σαφήνεια τα επιτρεπόμενα είδη καυσίμων στις βιοτεχνικές και βιομηχανικές μονάδες. Ως τέτοια ορίζονται τα: ντίζελ, μαζούτ, υγραέριο, φωταέριο και φυσικό αέριο. Στην ίδια ΚΥΑ περιέχεται η πρόβλεψη ότι εάν μια επιχείρηση θέλει να χρησιμοποιήσει κάποιο άλλο είδος καυσίμου, οφείλει να υποβάλει σχετική αίτηση συνοδευόμενη από τεχνική έκθεση...» «Βέβαια, σαφώς προσανατολισμένη η ενεργειακή πολιτική προς τις κοινωνικές ανάγκες, αλλά και με πρώτιστο μέλημα στο σχεδιασμό και την εκτέλεση των δράσεων την προστασία του περιβάλλοντος στο πλαίσιο της αειφορίας». «Είναι σαφές ότι στο προσχέδιο του κειμένου αναφοράς στις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικέ στη Βιομηχανία Κεραμικών (BREF document 10/2004) σημειώνεται ότι είναι πλέον διαδεδομένη η χρήση του φυσικού αερίου, ενώ η χρησιμοποίηση του πετ-κοκ ως καυσίμου δεν προβλέπεται και επομένως, εάν παραμείνει ως έχει, δεν θα επιτρέπεται. Ειδικότερα, για τη χρήση στερεών καυσίμων τονίζεται η αυξημένη εκπομπή σκόνης (αιωρούμενων σωματιδίων) και η χρήση τους πρέπει να περιορίζεται μόνο ως πρόσθετο της διαδικασίας έναρξης καύσης ή για σκοπούς συγκεκριμένης παραγωγικής διαδικασίας (διακοσμητικά κεραμικά)... Με αφορμή το συγκεκριμένο ζήτημα, τέθηκε στη σύσκεψη το γενικότερο θέμα της ποιότητας της ατμόσφαιρας στην περιοχή της Λάρισας. Κατά καιρούς διάφορα δημοσιεύματα έχουν παρουσιάσει μια ιδιαίτερα επιβαρυμένη κατάσταση, ενώ και τα δεδομένα που υπάρχουν στο τμήμα Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Πολεοδομίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λάρισας δείχνουν μια σημαντική επιβάρυνση της ατμόσφαιρας της πόλης σε ό,τι αφορά στη συγκέντρωση μικροσωματιδίων (ΡΜ10), η συγκέντρωση των οποίων είναι άνω του ορίου των 50 mg/κυβ. μέτ. για περίπου 150 ημέρες/έτος. Εκτιμάται πως, σε συνεργασία και με άλλους τοπικούς αρμόδιους φορείς, αλλά και στο πλαίσιο του σχεδιασμού της κεντρικής διοίκησης για τον έλεγχο της ποιότητας της ατμόσφαιρας, πρέπει να δημιουργηθεί και να ενεργοποιηθεί μια δομή συνεχούς ελέγχου. Συγκεκριμένα, αξιοποιώντας και την εμπειρία και υποδομή και άλλων φορέων, όπως για παράδειγμα η Νομαρχία, προτείνεται η δημιουργία ενός κινητού σταθμού διενέργειας μετρήσεων της ατμόσφαιρας. Ο συγκεκριμένος σταθμός θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα καταγραφής δεδομένων σε διαφορετικά σημεία της πόλης, σύμφωνα με ένα κατάλληλα διαμορφωμένο πρόγραμμα μετακινήσεων. Η χρήση του πετ-κοκ ως καυσίμου κρίνεται περιβαλλοντικά επιζήμια, με συνέπειες που δεν μπορούν να εκτιμηθούν σε βάθος χρόνου για τη δημόσια υγεία, ακόμη και υπό τις καλύτερες συνθήκες διαχείρισης του ίδιου του καυσίμου και των παραγόμενων ρύπων. Ήδη, με πρωτοβουλία του Ιατρικού Συλλόγου Λάρισας έχει συσταθεί επιστημονική επιτροπή διερεύνησης σε παγκόσμια κλίμα των φαινομένων επίπτωσης στην Υγεία, προσπάθεια την οποία θα συνδράμουν και οι άλλοι φορείς... Το ζητούμενο είναι να υπάρξει μια επίσημη διατύπωση της εθνικής πολιτικής στο θέμα των καυσίμων, η οποία θα πρέπει να παίρνει υπόψη της όχι μόνο τις διεθνείς δεσμεύσεις (πρωτόκολλο Κιότο κ.λπ.), που δεν είναι πανάκεια, αλλά να αναγνωρίζει τους βέλτιστους περιβαλλοντικούς όρους και τον κοινωνικό παράγοντα για να προωθεί πραγματικά τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Μια τέτοια πολιτική θα πρέπει να έχει κατεύθυνση και κίνητρα προς την αειφορική ανάπτυξη, με τη χρήση καθαρών καυσίμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να διεκδικήσει το ρόλο της και να προχωρήσει στην αξιοποίηση και βελτίωση της ήδη υπάρχουσας υποδομής της για περιβαλλοντική πολιτική και προστασία με Σταθμό Διαρκών Μετρήσεων όχι μόνο στις βιομηχανικές μονάδες, αλλά και σε άλλα σημεία της πόλης και του νομού, έτσι ώστε καθημερινά να έχει ο κάθε πολίτης την εικόνα της περιβαλλοντικής πραγματικότητας που βιώνει...».

ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΚΑΙ Η ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ

Στο μεταξύ, η Ομοσπονδία Γονέων Ν. Λάρισας, με ανακοίνωσή της, σημειώνει ότι «από την πρώτη στιγμή πήρε ξεκάθαρη θέση και ζήτησε να σταματήσει η καύση του πετ-κοκ στην περιοχή και να μη δοθεί άλλη άδεια καύσης του συγκεκριμένου καυσίμου στην περιοχή. Δηλώνουμε ότι για το θέμα αυτό θα δώσουμε μάχη και δεν θα επιτρέψουμε σε καμία εταιρία να κάψει πετ-κοκ για κανένα λόγο. Είναι σε όλους γνωστές οι βλάβες που προκαλεί στο περιβάλλον και στην υγεία το συγκεκριμένο καύσιμο και δηλώνουμε ότι θα αγωνισθούμε με όλους τους φορείς για την ανάκληση της άδειας που δόθηκε από τα υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Ανάπτυξης για τη συνέχιση της καύσης αυτού του υλικού».

ΣΥΝΕΔΡΙΑΖΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ - Βιοαιθανόλη και πετ-κοκ στο Νομαρχιακό Συμβούλιο

Με δύο άκρως επίκαιρα περιβαλλοντικά ζητήματα θα ασχοληθεί στην απογευματινή του συνεδρίαση το Νομαρχιακό Συμβούλιο Λάρισας. Στην ημερήσια διάταξη βρίσκεται το θέμα του Εργοστασίου Ζαχάρεως και δη της λειτουργίας της νέας μονάδας επεξεργασίας βιοαιθανόλης. Εκτός ημερήσιας διάταξης το Σώμα αναμένεται να ασχοληθεί με την άδεια χρήσης του πετ-κοκ από κεραμοποιεία της Λάρισας.

ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ

Δημήτρης Φαναριώτης, ΟΙΚΟΚΕΡΚΥΡΑ

ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ


Το μεγαλύτερο δώρο που προσέφερε η επιστήμη στον Άνθρωπο από την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης ως σήμερα, δεν μπορεί να είναι άλλο από την πρόσφατη δημοσίευση του πορίσματος του ΟΗΕ για τις κλιματικές αλλαγές.

Για πρώτη φορά στην Ιστορία, αποδείχτηκε με επιστημονικό και συνεπώς αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι «το κλίμα άλλαξε» και ότι γι’ αυτό, υπαίτιος είναι ο Άνθρωπος. Αυτό, δηλαδή που όλοι γνωρίζαμε, αλλά τόσον καιρό δεν μπορούσαμε να αποδείξουμε ότι …δεν ήταν κάτι το τυχαίο.

Μετά από αυτό το πόρισμα δεν μπορούν, πια οι ΗΠΑ να το αμφισβητήσουν.

Άρα, αποδείχτηκε!

Γιατί είναι τόσο σημαντικό αυτό το πόρισμα αφού όλοι ξέραμε ήδη, ότι το κλίμα άλλαξε;

Το νέο στοιχείο που προστίθεται στην όλη υπόθεση, είναι ότι:

Η Επιστημονική Κοινότητα υποχρεούται να εκλάβει το γεγονός ως πραγματικότητα και να το θέσει τώρα πια σαν ένα νέο «αξίωμα» και να λειτουργεί με βάση τις ανάγκες που προκύπτουν από αυτό.

Αν κάτι δεν έχει αποδειχθεί και επιστημονικά τεκμηριωθεί, η επιστημονική κοινότητα, όχι απλά δεν το λαμβάνει υπ’ όψη, αλλά, στην ουσία, υποχρεούται να μην το εκλάβει στα σοβαρά και υποχρεούται να μην εκφράζει άποψη (οποιαδήποτε), μέχρι να ολοκληρωθούν οι επιστημονικές μελέτες που θα το τεκμηριώσουν. Έτσι, η επιστημονική κοινότητα δεν μπορούσε να απαιτήσει δραστικά μέτρα, εφόσον αυτά δεν μπορούσαν να κριθούν απαραίτητα.

Στο διάσημα που δεν είχε αποδειχτεί ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα ήταν υπαίτια για την αλλαγή του κλίματος, η κατ’ ιδίαν εκτίμηση των πραγμάτων, ήταν το μόνο που θα μπορούσε να βοηθήσει κάθε άνθρωπο να κερδίσει χρόνο και να προχωρήσει σε δράση, (εφόσον ο ίδιος το ήθελε), χωρίς να περιμένει την επιστημονική κοινότητα να τον στηρίξει. Κάποιοι από εμάς λοιπόν (που ξεκίνησαν εδώ και πάνω από 35 χρόνια, μετεξελίχτηκαν γρήγορα σε ευρύ κίνημα και δρουν μέχρι και σήμερα, προσπαθούσαν να πείσουν τους «ορθολογιστές» υπόλοιπους για τους κινδύνους που διαφαινόταν. Σιγά, σιγά, ονομάστηκαν «Οικολόγοι», αυτοί δηλαδή που ενδιαφέρονται για την Οικολογική Ισορροπία. Όμως, όσο και να προσπαθούσαν, (αναπόφευκτα) εξέφραζαν την «δική» τους, μόνον άποψη, γιατί η Επιστημονική Κοινότητα δεν μπορούσε να τους στηρίξει και έτσι έμεναν μόνοι και αβοήθητοι στις προσπάθειές τους.

Καθόσον λοιπόν, οι «Οικολόγοι» εξέφραζαν τις απόψεις τους δημοσίως, (έτσι, «ατεκμηρίωτες»), η επιστημονική κοινότητα ήταν υποχρεωμένη να τις αντικρούει. Δεν ήταν λίγες και οι φορές που θεωρήθηκαν ακραίοι και εύκολα μπορούσαν να κατηγορηθούν ότι παραπλανούν τον κόσμο. Οι κόποι τους δεν ανταμείφθηκαν όσο έπρεπε, την εποχή πριν …αποδειχθεί ότι «το κλίμα άλλαξε».

Η κυριότερη από την σειρά μελετών που κάνει ο ΟΗΕ για το κλίμα, κράτησε 6 χρόνια, από το 2001 και παραδόθηκε επισήμως στην ανθρωπότητα στις αρχές του 2007.

Το πρώτο συνοπτικό πόρισμα έρχεται να αλλάξει τελείως την ροή της συνεχώς αναπτυσσομένης (ή πιο σωστά «διογκούμενης») Βιομηχανικής Εποχής. Έρχεται να αλλάξει την ροή της Ανθρωπότητας.

3700 επιστήμονες έκλεισαν με το έργο τους την εποχή της έλλειψης Οικολογικής Συνείδησης και εγκαινίασαν μια νέα εποχή, στην οποία η Οικολογική Συνείδηση είναι χαρακτηριστική για όλους τους ανθρώπους.

Όλοι οι επιστήμονες θα εργάζονται πια με (υποχρεωτική) προτεραιότητα τις Οικολογικές λύσεις και τα σχολεία θα διδάσκουν (υποχρεωτικά) μόνον τον Οικολογικό τρόπο ζωής.

Στην Εποχή της Παγκόσμιας Οικολογικής Συνείδησης , δεν είναι τυχαίο γεγονός η πολλή σημαντική αύξηση των δράσεων των ΜΚΟ του Περιβάλλοντος που πραγματικά έχει κατακλείσει τα ΜΜΕ, στην Κέρκυρα, στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, τους τελευταίους δύο, τρεις μήνες. Το κίνημα δικαιώθηκε, επομένως …ξεσπαθώνει και αποκτάει και …αέρα.

Αντίστοιχα η Ε.Ε. ζητά δεσμεύσεις από την Ελλάδα για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας τώρα όσο ποτέ πριν. Η Ελλάδα δεσμεύεται και τις προωθεί όσο ποτέ πριν.

Η εποχή που τα αυτοκίνητα θα κινούνται με υδρογόνο είναι πια θέμα λίγου, ή λιγότερου χρόνου.

Οι ανάπτυξη έργων ΑΠΕ είναι η πιο σημαντική και πιο επείγουσα δράση για την επαναφορά του κλίματος και πρέπει να τις εφαρμόσουμε σε πολύ μεγάλη κλίμακα, σε κάθε μέρος της Γης, αλλιώς θα αργήσει πολύ η αντίστροφη μέτρηση και η επαναφορά της ισορροπίας στη Γη.

Η Οικολογία δεν μπορεί, παρά να παίξει έναν νέο ρόλο και στην πολιτική.

Όλα τα κόμματα και όλοι οι πολιτικοί δεν μπορούν πια, παρά να ενσωματώσουν πλήρως στο πρόγραμμά τους τις αρχές της Οικολογικής Ισορροπίας διότι τώρα επιβάλλεται όσο ποτέ πριν.

Πράγματι, κάτι σημαντικό άλλαξε στις αρχές του 2007.

Η αντίστροφη μέτρηση για την εξυγίανση του πλανήτη άρχισε!

Προσοχή όμως:

Αυτό που άλλαξε, στην ουσία είναι μόνον κάτι …στο μυαλό μας. (Παγκόσμια συνείδηση).

Ας μη γελιόμαστε.

Στην πραγματικότητα, οι γενιές οι δικές μας , εκ των πραγμάτων δεν θα προλάβουν να δουν σημαντικές αλλαγές και αποτελέσματα.

Η Αειφόρος Ανάπτυξη του πλανήτη Γη, είναι κάτι που θα το ζήσουν οι επόμενες γενεές. Και αυτό θα γίνει μόνον αν εμείς τώρα, προσφέρουμε απλόχερα βοήθεια στην Μητέρα Γη και =

Σάββατο 24 Μαρτίου 2007

Οικογενειακό προφίλ εκπομπών


Κάποιες ιστοσελίδες εντωμεταξύ προσφέρουν τη δυνατότητα να σκιαγραφήσει ο καθένας μας το προφίλ των ατομικών εκπομπών του, απαντώντας σε συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο. Έτσι η GreenpeaceBerlin δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη της σελίδας της: http://www.greenpeace-berlin.de/themen/energie/klimatest να υπολογίσει πόσους τόνους(t) CO2 «εκπέμπει» το χρόνο συμπληρώνοντας το εξής ερωτηματολόγιο:(το συμπλήρωσα με τις π.χ. απαντήσεις, το +: πρόσθεση, το -: αφαίρεση)

1) Κατοικία θέρμανση:

· Από πόσα άτομα αποτελείται το νοικοκυριό σας: π.χ.4

· Μέχρι πόσα m² είναι η κατοικία: π.χ 90-120

· Έχετε ρεύμα από εναλλακτική πηγή;(-1t) : π.χ ναι

2) Κυκλοφορία-Συγκοινωνία:

· Με αυτοκίνητο(+0,2t): π.χ. ναι

· Με λεωφορείο ή τρένο(+0,1t)

· Με ποδήλατο ή πόδια(0 t)

· «Πηγαινοέρχομαι συνέχεια»(+1t): π.χ. ναι

· Έχω τόσα(;) αυτοκίνητα-μηχανές: π.χ. 2

· Πόσο συχνά πετάτε με αεροπλάνο(πήγαινε έλα):

Εσωτερικά(+0,1t):

Ευρώπη(+1t) :π.χ.2

Αφρική-Ασία-Β.Αμερική(+5t)

N.Αμερική-Άπω Ανατολή-Αυστραλία(+9t)

3) Διατροφή:

· Μόνο φυτοφάγος από ντόπια προϊόντα(+0,3t)

· Κύρια φυτοφάγος, μια φορά τη βδομάδα κρέας(+0,6t): π.χ. ναι

· 3-4 φορές ντόπια κρέατα(+1,2t)

· Κάθε μέρα κρέας από μαζική παραγωγή(+1,8t)

· Πολύ κρέας και δεν προσέχω εποχή και προέλευση(+3t)

Η απάντηση, για τις συνθήκες της Γερμανίας φυσικά ήταν: 12,10 t το χρόνο!!

Γ.Κολέμπας

Παρασκευή 23 Μαρτίου 2007

Βιοκαύσιμα και μεταλλαγμένα

Του Γιώργου Κολέμπα

Η ανάγκη για τη χρήση εναλλακτικών και ανανεώσιμων καυσίμων έναντι του πετρελαίου και των προϊόντων του έχει αρχίσει να παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο σε σχέση με το φαινόμενο του θερμοκηπίου, τις κλιματικές αλλαγές και τις επιπτώσεις τους. Σαν τέτοια θεωρούνται όλα τα στερεά, υγρά και αέρια καύσιμα που προέρχονται από τη βιομάζα. Τα κυριότερα είναι το βιοντίζελ που παράγεται από τα φυτικά έλαια και τα ζωικά λίπη, η βιοαιθανόλη που παράγεται από τα σακχαρούχα και αμυλούχα φυτά, το βιοαέριο κ.ά.

Στην Ευρώπη έχει δρομολογηθεί η υποχρεωτική χρήση βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης σε ποσοστό τουλάχιστον 2 % από 1/1/2006, με στόχο την αύξησή τους σε ποσοστό 5,75 % μέχρι 31/12/2010 και σε ποσοστό 20% έως το 2012. Στα ποσοστά αυτά το βιοντίζελ θα υποκαταστήσει το συμβατικό ντίζελ, ενώ η βιοαιαθανόλη τη βενζίνη.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ,οι μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ευθύνονται για το 21% των εκπομπών αερίων που συμβάλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Την ίδια στιγμή, η ΕΕ αποτελεί το μεγαλύτερο εισαγωγέα ενέργειας στον κόσμο χρησιμοποιώντας το 17% περίπου της παγκόσμιας ενέργειας. Παράλληλα, η παραγωγή βιοκαυσίμων στην ΕΕ το 2004 π.χ. είχε ανέλθει σε 2.400.000 t, από τους οποίους 500.000 t ήταν βιοαιθανόλη και 1.900.000 t βιοντίζελ. Οι ποσότητες αυτές ισοδυναμούν μόνο με το 0,8% περίπου της κατανάλωσης πετρελαίου και βενζίνης στην ΕΕ. Έτσι, απαιτείται κατακόρυφη αύξηση της παραγωγής τους για να φθάσει στα ποσοστά που προαναφέρθηκαν. Και πρώτα-πρώτα πρέπει να αυξηθεί ανάλογα η παραγωγή των πρώτων υλών . Έχουν δοθεί κίνητρα στα πλαίσια της ΚΑΠ, όπου υπάρχει η δυνατότητα ένταξης των ενεργειακών φυτών σε σχέδια βελτίωσης των αγροτών. Έχει ορισθεί ενίσχυση 4,5 Ε/στρέμμα για μια μέγιστη έκταση 150.000.000 στρεμ. για όλη την Ε.Ε.

Στην Ελλάδα, με νόμο που ψηφίστηκε το Νοέμβριο του 2005 (ν.3423/2005) εναρμονίζεται η Εθνική Νομοθεσία προς την Κοινοτική Οδηγία. Τα βασικότερα σημεία του νόμου είναι:

Ο καθορισμός της συμμετοχής των βιοκαυσίμων και των άλλων ανανεώσιμων καυσίμων στην ελληνική αγορά σε ποσοστό 5,75% του συνόλου της βενζίνης και του πετρελαίου που καταναλώνονται στον τομέα μεταφορών έως την 31η Δεκεμβρίου του 2010.

Τα επενδυτικά σχέδια ίδρυσης εργοστασίων παραγωγής βιοκαυσίμων ενισχύονται μέσα από τον Αναπτυξιακό Νόμο ο οποίος προβλέπει ελάχιστη επιδότηση 30%, η οποία υπό προϋποθέσεις μπορεί να φθάσει στο 55% της συνολικής επένδυσης. Το ελάχιστο ποσοστό της ιδίας συμμετοχής ανέρχεται στο 25% της επένδυσης.

Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν δύο εργοστάσια παραγωγής βιοντίζελ τα οποία ήδη παραδίδουν ποσότητες βιοντίζελ για ανάμιξη με το συμβατικό ντίζελ. Το πρώτο είναι η ΕΛΒΙ στο Κιλκίς, δυναμικότητας 40.000 t βιοντίζελ το χρόνο. Το δεύτερο είναι η Παύλος Ν. Πέττας ΑΒΕΕ-Ελαιουργία στην Πάτρα, δυναμικότητας 65.000 t βιοντίζελ το χρόνο. Παράλληλα, έχουν αναπτυχθεί αρκετές πρωτοβουλίες για ίδρυση μονάδων παραγωγής βιοντίζελ σε όλη τη χώρα, ενώ η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης προτίθεται να δραστηριοποιηθεί στην παραγωγή βιαιθανόλης (στη Θεσσαλία τουλάχιστον δεν έχει προχωρήσει ακόμα)

Όσον αφορά στις καλλιέργειες : τα ενεργειακά φυτά αποτελούν διέξοδο για τους αγρότες, ιδίως της Θεσσαλίας. Όχι μόνο η ελαιοκράμβη(4000 στρέμ. φέτος στους νομούς Λάρισας και Μαγνησίας) , αλλά και το κενάφ και το ινώδες σόργο (ευδοκιμούν π.χ. στον Παλαμά), καθώς ο ηλίανθος και η αγριοαγκινάρα(ξηρό καύσιμο που αντικαθιστά το πετρέλαιο θέρμανσης) ή η ανδραχτυλίδα (παράγεται λάδι για τα υδραυλικά συστήματα των αεροπλάνων) .

Όμως επειδή τα υπάρχοντα εργοστάσια, λόγω χαμηλότερων τιμών προτιμούν πρώτες ύλες εισαγωγής, η λύση και εδώ για αυτούς είναι η καθετοποίηση της παραγωγής, με την οργάνωση βιοτεχνιών μεταποίησής τους από ομάδες παραγωγών ή συνεταιρισμούς.

Βέβαια έχει διατυπωθεί μια γενικότερη κριτική για τα βιοκαύσιμα, που αφορά στη σχέση τους με τις εκπομπές του CO2 . Και κατά την επεξεργασία της βιομάζας για τη μετατροπή της π.χ. σε βιοντίζελ, και κατά τη μεταφορά της από τον τόπο παραγωγής στον τόπο επεξεργασίας(ιδίως όταν η παραγωγή της γίνεται σε μακρινές χώρες, όπως συμβαίνει σήμερα) έχουμε εκπομπή CO2

Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα είναι τα μεταλλαγμένα ενεργειακά φυτά όπως π.χ. η γ.τ. ελαιοκράμβη. Μέχρι τώρα ευτυχώς είχε απαγορευθεί η καλλιέργειά της στη χώρα μας(παρά τις απαιτήσεις της Ε.Ε., που ζητούσε την άρση της απαγόρευσης). Τώρα όμως η Κυβέρνηση σκοπεύει να περάσει νόμο για την «συνύπαρξη» των καλλιεργειών(συνύπαρξη γ.τ. με συμβατικές και βιολογικές). Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα, τώρα στην αρχή τουλάχιστον, να προωθηθούν τα γ.τ. ενεργειακά φυτά. Αυτά θα αποτελέσουν μάλλον τον δούρειο ίππο των μεταλλαγμένων στη χώρα μας. Γιατί δεν θα υπάρξει εκ των πραγμάτων και μεγάλη αντίσταση από τους Έλληνες καταναλωτές μια και δεν θα προορίζονται για το πιάτο τους και ταιριάζουν στα σχέδια για την αναδιάρθρωση των καλλιεργειών από τη μεριά της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Οι αγρότες όμως πρέπει να απορρίψουν τα γ.τ., γιατί όπως έχει γίνει πια φανερό και από όλους παραδεκτό, συνύπαρξη των καλλιεργειών δεν μπορεί να υπάρξει. Τα γονίδια των γ.τ. θα περάσουν πρώτα στα ομοειδή συμβατικά και βιολογικά είδη(ακόμα και στα άγρια όπως είναι το κάρδαμο) και στη συνέχεια και στα άλλα είδη και έτσι η επιμόλυνση είναι σίγουρη με όλα τα επακόλουθα που αυτό συνεπάγεται και έχουν γίνει πολλές φορές γνωστά.

Πρέπει να επιλέξουν μη γ.τ. γενετικό υλικό για τα ενεργειακά φυτά και να τα καλλιεργήσουν μάλιστα με βιολογικό τρόπο, εκμεταλλευόμενοι τα πλεονεκτήματα της βιολογικής γεωργίας και της κοινοτιστικής αντίληψης για την επεξεργασίας τους. Να μη πέσουν θύματα των διάφορων αγροχημικών εταιρειών, που τους προτείνουν ήδη γ. τ. ελαιοκράμβη της Μονσάντο.

Το κίνημα ενάντια στα μεταλλαγμένα πρέπει να προετοιμασθεί και για δυναμικές ενέργειες ενάντια στις μελλούμενες προσπάθειες για καλλιέργεια γ.τ. ενεργειακών φυτών.