Τρίτη 27 Μαρτίου 2007

Ατμοσφαιρική Ρύπανση και το Petroleum Coke

Ατμοσφαιρική Ρύπανση και το Petroleum Coke ως Καύσιμο για τη Βιομηχανία

Φύση, σύσταση και χρήση του pet-coke --Νομοθετικό Πλαίσιο --Ιστορικό--Σχολιασμός του Ν.Π και των ενεργειών των εμπλεκομένων--Προτάσεις δράσεων
Επιμέλεια: Νίκος Λαρίσης
ΛΑΡΙΣΑ Απρίλιος 2005

1.ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το πρόβλημα της χρήσης του pet coke σαν καύσιμο για την βιομηχανία δεν πρέπει να το δούμε μόνο του παρά στο πλαίσιο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης της ευρύτερης αστικής περιοχής της Λάρισας και όχι με διάθεση δαιμονοποίησης του αλλά με ρεαλισμό και με βάση επιβεβαιωμένα στοιχεία , και το ισχύον Νομοθετικό Πλαίσιο.

Στην πόλη μας, όσα στοιχεία έχουν γίνει γνωστά για την αέρια και σωματιδιακή ρύπανση της ατμόσφαιρας της, μας δείχνουν την όχι καλή

ποιότητα της, ειδικά όσον αφορά στην συγκέντρωση μικροσωματιδίων (ΡΜ10). Έτσι η χρήση στερεών καυσίμων και μάλιστα pet coke δεν είναι κάτι που θα βοηθούσε στα πλαίσια μιας συντονισμένης και αποτελεσματικής προσπάθειας για την βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας.

Θα δούμε παρακάτω , την χημική σύνθεση και την φύση του petroleum coke,

Την Νομοθεσία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο και πρόληψη της Ρύπανσης(IPPC) , θα αναδείξουμε τη ουσία του προβλήματος και θα σχολιάσουμε τις ενέργειες των εμπλεκομένων φορέων στην περίπτωσή που εξετάζουμε.

2. PETROLEUM COKE

To pet coke είναι παραπροϊόν της διύλισης του πετρελαίου . Παράγεται κατά την πυρόλυση των υπολειμμάτων της ανατροφοδοσίας και από την απόσταξη των πιο βαριών πετρελαίων. Πρόκειται για ένα υλικό που αποτελείται κυρίως από άνθρακα και η σύνθεσή του ποικίλει ανάλογα με την ποιότητα του πετρελαίου από το οποίο προήλθε. Η τυπική του σύσταση παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα.

Στοιχειακή σύνθεση % κ.β.


Άνθρακας

75-90

Υδρογόνο

2-2,5

Οξυγόνο

1,3-2,6

Θείο

3,4-8,0

Αζωτο

1,1-1,9



Τέφρα

0,2-4,0

Ιχνοστοιχεία μετάλλων(ppm)


Βανάδιο

140-5000

Νικέλιο

80-510



Περιέχει επίσης εξαερώσιμα υλικά από 2-15% και πολυαρωματικούς υδρογονάνθρακες που δίνονται στον πίνακα που ακολουθεί.

Πολυαρωματικοί υδρογονάνθρακες ppm


Benzo(a)pyrene

50-175

Benzo(e)pyrene

85-197

Benzo(g,h,i)pyrene

120-439

Benzo(a)anthracene

38-544

Dibenzo(a,h)anthracene

Ίχνη-35

Crysene

126-210

Το pet coke διακινείται κυρίως σε κοκκώδη μορφή και για να χρησιμοποιηθεί θρυμματίζεται ώστε να γίνει λεπτόκοκκο (σκόνη) και χρησιμοποιείται σε μεγάλες ποσότητες κυρίως στην διαδικασία παραγωγής του τσιμέντου, και οι εξευγενισμένες ποιότητες του για την παραγωγή ηλεκτροδίων.

Γιατί pet coke. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Το κυριότερο πλεονέκτημα του είναι η πολύ καλή αναλογία κόστους / θερμογόνου δύναμης. Ως παραπροϊόν μίας παραγωγικής διαδικασίας, που μάλιστα τα τελευταία χρόνια διυλίζει ολοένα και πιο βαριές ποιότητες πετρελαίου με συνέπεια την μεγαλύτερη παραγωγή pet coke, είναι φθηνό καύσιμο. Δεν φορολογείται και η αιτία είναι, απ’ ότι μπορούμε να συμπεράνουμε, ο μεγάλος χρήστης του υλικού, η τσιμεντοβιομηχανία.

Από περιβαλλοντική άποψη προβληματική είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε θείο που με την καύση δημιουργεί διοξείδιο και άλλες ενώσεις του θείου, το Βανάδιο που είναι βαρύ μέταλλο, οι εκπομπές σκόνης πριν ακόμη από την καύση του , μόνο από την μεταφορά αποθήκευση και θρυμματισμό του, οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες.

Το διοξείδιο του θείου είναι ο πρώτος ρύπος που θέτει στόχο ελέγχου η 96/61 Οδηγία της ΕΕ (IPPC) γιατί έχει τοξικές δράσεις (βρογχίτιδα, βροχόσπασμος) ενώ είναι ύποπτο για καρκινογενέσεις. Το Βανάδιο επίσης είναι τοξικό βαρύ μέταλλο και μπορεί να προκαλέσει οξείες και χρόνιες παθήσεις του αναπνευστικού. Οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες που περιέχονται στη σύνθεση του pet coke πρέπει να ελεγχθούν αν διαφεύγουν και με ποία μορφή στο περιβάλλον γιατί αποτελούν από τους πιο επικίνδυνους παράγοντες για την υγεία των πολιτών. Τέλος η αιθάλη πριν την καύση είναι βασική αιτία για χρόνιες βρογχίτιδες , άσθμα και πνευμονοκονίαση.

3. ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

3.1 IPPC-Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές. Στο εισαγωγικό κείμενο της Οδηγίας 96/61 αναφέρεται ότι «οι στόχοι και οι αρχές της κοινοτικής περιβαλλοντικής πολιτικής αποσκοπούν ιδίως στην πρόληψη, τη μείωση και, στο μέτρο του δυνατού, την εξάλειψη της ρύπανσης, με ενέργειες κατά προτεραιότητα στην πηγή, καθώς και στην εξασφάλιση συνετής διαχείρισης των φυσικών πόρων, σύμφωνα με τις βασικές αρχές του ‘ ο ρυπαίνων πληρώνει’ και της πρόληψης» και αποδίδει «προτεραιότητα στην ολοκληρωμένη μείωση της ρύπανσης, ως σημαντικού στοιχείου της εξέλιξης προς πλέον μακροχρόνια ισορροπία μεταξύ, αφενός των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και της κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης και, αφετέρου, των πόρων και της αναγεννητικής δυνατότητας της φύσης».

Η Οδηγία διαμορφώνει ένα πλαίσιο ολοκληρωμένης Πρόληψης και Ελέγχου της Ρύπανσης της Βιομηχανίας που είναι ο Μεγάλος ρυπαντής, με βασική αρχή «να λαμβάνονται όλα τα κατάλληλα προληπτικά μέτρα, ιδίως με τη χρήση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών».

Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές. (ΒΔΤ)

Βέλτιστες. Οι πλέον αποτελεσματικές όσον αφορά την επίτευξη υψηλού γενικού επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος στο σύνολό του.

Διαθέσιμες. Τεχνικές είναι αυτές που έχουν αναπτυχθεί σε κλίμακα που επιτρέπει την εφαρμογή τους εντός του οικείου κλάδου, υπό οικονομικώς και τεχνικώς βιώσιμες συνθήκες, λαμβανομένων υπόψη του κόστους και των πλεονεκτημάτων.

Στο Ελληνικό Κείμενο για την κατάσταση του Κλάδου των μη Μεταλλικών Ορυκτών όπου ανήκουν και οι βιομηχανίες οπτόπλινθων και κεραμικών προτείνεται σαν ΒΔΤ ο έλεγχος και η επιλογή α’ υλών χαμηλής περιεκτικότητας σε φθοριούχες και θειούχες ενώσεις και η επιλογή καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε S ( φυσικό αέριο, LPG, βιομάζα), και μια σειρά μέτρων για το θέμα της αποκονίωσης σε σταθερές πηγές (κλίβανοι όπτησης, εγκαταστάσεις θραύσης/ άλεσης α’ υλών) και αποθήκευσης και μεταφοράς των α’ υλών.

3.2 Ο Ν. 2965/01 (όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3175/93) που υποχρεώνει τις βιομηχανίες και βιοτεχνίες που λειτουργούν εντός των ορίων δήμων, να αντικαταστήσουν τα υγρά καύσιμα που χρησιμοποιούν με φυσικό αέριο σε 1 έτος από την ημερομηνία που μπορεί να τις τροφοδοτήσει το δίκτυο.

3.3 ΚΥΑ 11535/93 και η Εθνική Στρατηγική Καυσίμων. Προσδιορίζει επακριβώς τα είδη καυσίμων που επιτρέπονται στις βιομηχανίες και βιοτεχνίες και αυτά είναι : Ντίζελ, μαζούτ, υγραέριο, φωταέριο και φυσικό αέριο. Δίνει όμως τη δυνατότητα στην επιχείρηση να ζητήσει έγκριση άλλου καυσίμου με υποβολή αίτησης και Τεχνικής Έκθεσης.

4. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ PET COKE ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ


7/6/2001 Η εταιρία TERRA AE άρχισε να καίει στο κεραμουργείο, pet coke που εισήγαγε από την Αλβανία. Αυτή η παράνομη χωρίς άδεια δραστηριότητα συνεχίστηκε μέχρι 31/7/2002

23/7/2001 Εκδίδεται από την Γεν. Δ/νση Περιβ., Δ/νση ΕΑΡΘ τμ. Βιομηχανιών του ΥΠΕΧΩΔΕ η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του Εργοστασίου της ΒΙΟΚΕΡΑΛ όπου αναφέρεται

«Να πραγματοποιηθεί η σταδιακή αντικατάσταση του μαζούτ
από το Φυσικό Αέριο . Προς τούτο να γίνει η σύνδεση των σχετικών εγκαταστάσεων στο υφιστάμενο δίκτυο φυσικού αερίου της περιοχής, ως ακολούθως :

α’ στάδιο: σύνδεση θερμοεστιών των ξηραντηρίων (προθεσμία: Δεκ 2003)

β’ στάδιο: σύνδεση των εστιών καύσης των κλιβάνων όπτησης (προθεσμία: Δεκ 2005)

31/7/2002 Η εταιρία σταματάει την καύση του pet coke
9/12/2002
Yποβλήθηκε από την εταιρία αίτηση για να της επιτραπεί η καύση του pet coke με βάση την ΚΥΑ 11535/93 συνοδευόμενη από Τεχνική Έκθεση.
3/2003 Ολοκληρώνεται από τον ΣΔΟΕ πορισματική αναφορά όπου αναφέρεται ότι η εταιρία χρησιμοποιούσε παρανόμως
pet coke ως καύσιμο και ότι υπήρξε απώλεια δημοσίων εσόδων λόγω μη επιβάρυνσης του με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ύψους 334.262,83 €
29/5/2003 Η ΕΑΡΘ τμ Βιομηχανιών του ΥΠΕΧΩΔΕ απορρίπτει το αίτημα της εταιρίας για χρήση του
pet coke ως καύσιμο ως αντικείμενο στους ισχύοντες περιβαλλοντικούς όρους που προβλέπουν την καύση Φ.Α. και στο Σχέδιο Κειμένου Αναφοράς για τις

Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές στη Βιομηχανία κεραμικών όπου δίνονται σαφείς κατευθύνσεις προς καύσιμα χαμηλού θείου. Επί πλέον αναφέρει η ΕΑΡΘ τμ Βιομηχανιών πως στην Ευρω
παική βιομηχανία παραγωγής τούβλων και κεραμιδιών το 90% της καταναλισκόμενης θερμικής ενέργειας προέρχεται από την χρήση φυσικού αερίου και ότι υπάρχει σαφής πτώση της χρή
σης στερεών καυσίμων κάτω του 4%. Το έγγραφο καταλήγει απορρίπτοντας τη χρήση του
pet coke διότι:

«- πρόκειται για στερεό καύσιμο

- πρόκειται για καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε S (7,6%)

- οδηγεί σε αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (λόγω υψηλών εκπομπών σωματιδίων και διοξειδίου του θείου), η οποία μπορεί να αποφευχθεί, προς το παρόν με τη χρήση του μαζούτ και μελλοντικά με τη χρήση φυσικού αερίου»

25/6/2003 Η ΕΑΡΘ τμ Βιομηχανιών αποστέλλει προς τη Γεν. Δ/νση Ενέργειας του Υπ. Ανάπτυξης έγγραφο με το οποίο ζητά να διευκρινιστεί η πολιτική του σε ότι αφορά τη χρήση φυσικού αερίου σε βιομηχανικές μονάδες που βρίσκονται εγκατεστημένες δίπλα στον κεντρικό αγωγό. Αφορμή ήταν η αίτηση της ΄άλλης κεραμοποιίας της περιοχής για αλλαγή καυσίμου από φυσικό αέριο σε μαζούτ.
Μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί απάντηση στο συγκεκριμμένοΈγγραφο.

30/10/2003 Η επιχείρηση υποβάλλει ξανά αίτημα για χρήση pet coke που επίσης απορρίπτεται.

9/1/2004 Κατατίθεται από την επιχείρηση αίτηση για πιλοτικό πρόγραμμα συναποτέφρωσης κρεαταλεύρων.

10/2/2004 Η ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, γνωμοδοτεί κατ αρχήν θετικά στο αίτημα της συναποτέφρωσης κρεαταλεύρων.

29/7/2004 Η επιχείρηση καταθέτει αίτημα επέκτασης του πιλοτικού προγράμματος, ώστε αυτό να περιλαμβάνει και την καύση του pet coke.

21/9/2004 H EAΡΘ, τμ Βιομηχανιών, εκδίδει απόφαση τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων, βάσει της οποίας επιτρέπεται πιλοτικά η καύση pet coke και κρεαταλεύρων, για χρονικό
διάστημα 1 έτους.

7/1/2005 Η επιχείρηση στέλνει στην ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, τα αποτελέσματα των μετρήσεων που διενεργήθησαν από το πιστοποιημένο εργαστήριο ENCO ΕΠΕ. Τα συγκεκριμένα αποτελέσματα παρουσιάζονται απόλυτα εντός των ορίων.

26/1/2005 Η ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, σε έγγραφό της προς τη Δνση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΧΩΔΕ, διατυπώνει τις απόψεις της επί της αίτησης αναστολής του πιλοτικού προγράμματος που κατατέθηκε από όμορους δήμους. Αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

1. «το πιλοτικό πρόγραμμα είναι μικρής διάρκειας, οπότε
δεν αναμένεται σημαντική επιβάρυνση της περιοχής»

2. «…βρίσκεται σε εξέλιξη η σύνταξη του Κειμένου Αναφοράς για τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές παραγωγής κεραμικών προϊόντων, η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2005. Στην περίπτωση κατά την οποία το pet coke δεν θα συμπεριληφθεί στα επιτρεπόμενα καύσιμα, θα απαγορευτεί η χρήση του σε όλες τις βιομηχανίες του κλάδου των κεραμικών.»

7/2/2005 Η ΕΑΡΘ, τμ Βιομηχανιών, με έγγραφό της ζητά από την εταιρία ENCO ΕΠΕ, η οποία διενήργησε μετρήσεις στην επιχείρηση, πλήρες αντίγραφο της Τεχνικής Έκθεσης σχετικά
με τα αποτελέσματα των μετρήσεων, καθώς αδυνατεί να τις αξιολογήσει βάσει των αποσπασματικών στοιχείων που αποστάλησαν από την επιχείρηση.

8/2/2005 Η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος μετά από έγγραφο του Γεν. Γραμ. ΥΠΕΧΩΔΕ, εκτελεί αυτοψία στις εγκαταστάσεις της «ΒΙΟΚΕΡΑΛ» με σκοπό τον έλεγχο τήρησης των περιβαλλοντικών όρων. Εκδίδεται τεχνική έκθεση προτείνοντας την άμεση εφαρμογή των όρων για τα συστήματα αποκονίωσης αλλά και την τήρηση της νομοθεσίας στη διακίνηση-χρήση του pet coke.

  1. Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, Η ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ

Είναι σαφής η κατεύθυνση που προκύπτει τόσο από την Οδηγία 96/61 και το Σχέδιο Κειμένου Αναφοράς για τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές, όσο και από την Ελληνική Νομοθεσία, για τα προβλήματα ελέγχου της βιομηχανικής ρύπανσης, αν και η χώρα μας είναι ελλειμματική σε οργάνωση υπηρεσιών και τεκμηρίωση. Η δυνατότητα να ξεφύγουμε από την χρήση ‘ βρώμικων καυσίμων ‘ μας δίνεται από την ολοκλήρωση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου και στην χειρότερη των περιπτώσεων την χρήση υγρών καυσίμων που και γι αυτά η τάση είναι να γίνονται και να χρησιμοποιούνται τα καθαρότερα (Ανάμιξη Ντίζελ με οργανικά κλπ).

Τα στερεά καύσιμα που η χρήση τους συνεπάγεται αύξηση των ατμοσφαιρικών ρύπων και ιδιαίτερα των αιρούμενων σωματιδίων βασικό πρόβλημα ρύπανσης για την περιοχή μας.

5.1 Γιατί άλλαξε θέση το ΥΠΕΧΩΔΕ ?

Η αιτιολογία για την έγκριση του πιλοτικού προγράμματος είναι ότι αυτό είναι διερευνητικό των επιπτώσεων στο περιβάλλον και έχει βάση στο Παράρτημα Ι

της Οδηγίας 96/61 όπου αναφέρεται ότι « η παρούσα οδηγία δεν αφορά τις εγκαταστάσεις ή τμήματα εγκαταστάσεων που χρησιμοποιούνται για την έρευνα, την ανάπτυξη και την πειραματική δοκιμή νέων προιόντων και βιομηχανικών μεθόδων». Όμως αν έχει βάση το πιλοτικό πρόγραμμα για την συναποτέφρωση κρεαταλεύρων που αφορά στην ουσία το πρόβλημα της καύσης οργανικών απορριμμάτων, δεν υπάρχει κανένα καινούργιο στοιχείο για την καύση pet coke. H αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν επικαλείται κανένα καινούργιο στοιχείο για να αλλάξει στάση. Μπορεί οποιοσδήποτε να της απαντήσει χρησιμοποιώντας τα δικά της παλιά επιχειρήματα και στοιχεία.

α. Γιατί όμως να εντάξει σε πιλοτικό πρόγραμμα εργοστάσιο που δεν εφάρμοζε, όπως προκύπτει από τα έγγραφα, τη ΜΠΟ και μάλιστα παρανομούσε χρησιμοποιώντας σαν καύσιμο pet coke χωρίς άδεια και εναντίον των εγκεκριμένων Π.Ο.?

Έχουμε κάθε δικαίωμα, συνδυάζοντας και τις δηλώσεις γνωστού Κυβερνητικού στελέχους Υφυπουργού στο Υπουργείο Εργασίας, που δήλωνε ΄ελαφρά τη καρδία΄ ότι το pet coke είναι καλό και φθηνό καύσιμο, να υποθέσουμε ότι είναι πολιτική επιλογή, αν μη τι άλλο.

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες ενώ το πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμόζεται σχετικά με την καύση pet coke, δεν έχει κάν ξεκινήσει η συναποτέφρωση κρεαταλεύρων.

β. Η πιλοτική εφαρμογή της καύσης στηρίχθηκε σε μια Τεχνική Έκθεση της εταιρίας ότι υπάρχει πλήρης απορρόφηση των εκπομπών θείου από το προϊόν

και προσπάθησε να το αποδείξει με εργαστηριακό έλεγχο του προϊόντος για ανίχνευση θειικού ασβεστίου. Όμως ούτε θεωρητικά δεν αποδεικνύεται αυτός ο ισχυρισμός, δηλ της απορρόφησης των θειικών ενώσεων από τα τούβλα.

γ. Ποιος ο στόχος του πιλοτικού προγράμματος τη στιγμή στο κοντινό μέλλον θα έχουν εγκριθεί οι Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές που από το σχέδιό τους δεν προβλέπουν ως καύσιμο το pet coke?

δ. Η χρονική διάρκεια του 1 έτους δημιουργεί πλεονέκτημα για τη συγκεκριμένη επιχείρηση, λόγω μείωση του κόστους, έναντι του ανταγωνισμού που ήδη έχει ζητήσει την αλλαγή καυσίμου από φυσικό αέριο σε μαζούτ.


5.2 Έλλειψη συστημάτων αποκονίωσης

Σε ένα από τους σημαντικότερους ρύπους, όπως είναι τα αιωρούμενα σωματίδια, η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος , παρατηρεί την έλλειψη συστημάτων αντιρρύπανσης στις καπνοδόχους των κλιβάνων όπτησης και των συστημάτων αποκονίωσης στη διαδικασία διαχωρισμού και λειοτρίβησης των α’ υλών και χωμάτων που επιβαρύνουν τον εργασιακό χώρο και τις εκπομπές.


5.3 Το Γενικότερο πρόβλημα . Ατμοσφαιρική ρύπανση της Λάρισας

Η υπόθεση του pet coke είναι η αφορμή για σοβαρή ενασχόλησή μας με το γενικότερο πρόβλημα της ποιότητας του αέρα αντιμετωπίζοντάς το σαν ένα από τους πιο σοβαρούς παράγοντες της ποιότητας ζωής. Δεδομένα στο τμ Περιβάλλοντος της Δνσης Πολεοδομίας της Νομαρχίας Λάρισας δείχνουν μια σημαντική επιβάρυνση της ατμόσφαιρας της πόλης σε ότι αφορά τη συγκέντρωση μικροσωματιδίων (PM10), η συγκέντρωση των οποίων άνω του ορίου των 50 mg/m³ για περίπου 150 ημέρες /έτος.

Μια σοβαρή προσπάθεια για τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την αποτελεσματική παρέμβαση απαιτεί

- Την δημιουργία υποδομών μετρήσεων και έρευνας

- Εργαστηρίων που να εργάζονται με πρόγραμμα και συνεχώς

- Δημιουργία βάσεων δεδομένων που να τροφοδοτούνται με στοιχεία μετρήσεων.

- Ευαισθητοποίηση των συμπολιτών για μεγαλύτερη πίεση

- Συνεργασία με το ΤΕΕ και άλλους φορείς της περιοχής που είναι ευαίσθητοι σε θέματα περιβάλλοντος.

  1. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

· Η χρήση του pet coke ως καυσίμου κρίνεται περιβαλλοντικά επιζήμια, με συνέπειες δύσκολα να εκτιμηθούν σε βάθος χρόνου για τη δημόσια υγεία, ακόμη και υπό καλύτερες συνθήκες διαχείρισης του ίδιου του καυσίμου και των παραγομένων ρύπων.

· Από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, τόσο στην Τεχνική Εκθεση όσο και από τις πρώτες μετρήσεις κατά την διάρκεια του πιλοτικού προγράμματος , δεν τεκμηριώνεται η κατακράτηση ρύπων διοξειδίου του θείου, ενώ δεν μετρώνται οι άλλοι επικίνδυνοι ρύποι (σωματιδιακοί, βαρέα μέταλλα κλπ). Επιπρόσθετα , από την Έκθεση των επιθεωρητών περιβάλλοντος , προκύπτει η μη τήρηση των περιβαλλοντικών όρων που επιβλήθηκαν(κυκλώνες και σακόφιλτρα κατακράτησης σωματιδίων, προδιαγραφές στη μεταφορά, αποθήκευση και τροφοδοσία του καυσίμου).

· Επί πλέον, με την καύση του pet coke επιβαρύνεται μια περιοχή η οποία είναι κοντά σε κατοικημένες περιοχές, η ποιότητα της ατμόσφαιρας της οποίας εμφανίζεται ήδη επιβαρημένη σε σημαντικό βαθμό.

· Το ζητούμενο είναι να υπάρξει μια πιο σαφής διατύπωση της πολιτικής στο θέμα των καυσίμων που να παίρνει υπ’ όψη της όχι μόνο τις διεθνείς δεσμεύσεις (πρωτόκολλο Κιότο), που δεν είναι πανάκεια, αλλά να αναγνωρίζει τους βέλτιστους περιβαλλοντικούς όρους και τον κοινωνικό παράγοντα για να προωθεί πραγματικά τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής. Μια τέτοια πολιτική θα πρέπει να έχει κατεύθυνση και κίνητρα προς την αειφορική ανάπτυξη, με τη χρήση καθαρών καυσίμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να μην αφήνει περιθώρια αποκλίσεων στο όνομα πάσης φύσεως σκοπιμότητες.

· Με την καύση του pet coke δημιουργείται ένα προηγούμενο, που ίσως να ανοίγει το δρόμο γενίκευσης της χρήσης των στερεών καυσίμων και από άλλες βιομηχανίες, στη βάση της ανταγωνιστικότητας. Αν τελικά νομιμοποιηθεί το pet coke σαν καύσιμο τότε πρέπει να ισχύσουν οι αντίστοιχες φορολογήσεις και η εφαρμογή των απαιτούμενων συστημάτων αντιρρύπανσης και ο συνεχής και αξιόπιστος έλεγχος των εκπομπών ρύπων.

· Βασική προυπόθεση για την διασφάλιση οποιασδήποτε επιλογής , είναι ο συνεχής και ουσιαστικός έλεγχος της ρύπανσης .

1 σχόλιο:

Νίκος Λαρίσης είπε...

Είναι σαφές οτι το κείμενο δύο χρόνια μετά την σύνταξή του χρειάζεται επικαιροποίηση. Τα νέα στοιχεία που αφορούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου δίνουν νέα διάσταση στον αγώνα κατά της χρήσης του PET COKE ως καυσίμου .